Hej allihop! Ok, jag är inte den mest aktiva bloggaren, då det var ett år sedan min förra post. Men trevligt att så många haft glädje av guiden för att kunna använda valria batterier istället för Husqvarnas fruktansvärt dyra egna batterier.
I denna guide kommer vi lära oss att det går att laga många av batterierna själv istället för att köpa nya. Allt som krävs är lödkolv, lödtenn och en multimeter och eventuellt en 5V laddare (tex någon gammal mobilladdare).
Så 1 år har gått sedan jag bytte Husqvarnas orginalbatterier som slutade fungera. Jag köpte istället ett liknande batteri från BatteriExperten, men med större kapacitet. Klipparen klippte som aldrig förr och behövde heller inte laddas lika ofta. Inga problem så långt.
Nu ett år senare så märkte jag dock att dessa nya batterier slutat fungera, vilket kändes jäkligt märkligt efter vinterförvaring av maskinen gjorts inomhus i en uppvärmd stuga. Men skam den som ger sig, så jag öppnade upp klipparen igen och tog ut batterierna och googlade lite mer kring lithium batterier – och det finns MASSOR med information på youtube eller via vanliga webbsidor. Tydligen går det att laga de flesta lithium batterier – även tex batteriet till din skruvdragare.
Grundinfo: De flesta lithium batterier som används idag består av en eller flera batterier/celler som benämns som “18650”. Googla så kommer du se. 🙂 Det är dessa batterier som används i Teslas elbilar, skruvdragare och framförallt i min Husqvarna Automower 330X robotklippare.
Varje 18650 cell har en specificerad spänning på 3,6 V, ny och full laddad når den närmare 4.2 V och går den under 3.3V så räknas den som urladdad. I våra 18V batterier som används i klipparen behövs alltså 5st seriekopplade 18650 celler. 3,6Vx5=18V.
Till alla (?) batteripackar som används finns det även en skyddskrets vars uppgift är att skydda batterierna från överladdning samt för mycket urladdning. Öppnar ni plasten kring batteripaketet så ser ni skyddskretsen.
När jag mätte på det ena batteriet med en multimeter så visade den 0V. Alltså helt dött. Jag mätte därefter på varje cell-par för sig och såg att dom allihop visade ca 3,6V utom en som visade ca 3V. Alltså borde man ju få ut en spänning betydligt mer än 0V. Så då tittade jag närmare på skyddskretsen och såg att den såg rätt konstig ut. En del komponenter ser ärgade ut och kan misstänkas ha gått sönder. Se det i rött inringade i bilden ovanför.
Tursamt för oss så säljs det sådana kretsar i Kina för ca 20kr st. Nackdelen är att det nu är Corona tider så leveransen har tagit mig 2 månader. Men äntligen har dom kommit. Jag köpte denna då den var billigast. 🙂
Det viktiga för att hitta rätt krets är att den stöder 5 celler. Sök på Lithium Protection Circuit 5S så hittar du mängder. “5S” är dock viktigt då det indikerar att batteriet har 5 celler.
Sedan är det bara till att klippa av kablarna så nära som möjligt på det söndriga kretskortet och löda fast dom på det nya. Det är lite pilligt att få det rätt, men kräver bara att du löder 5-6 kablar på rätt ställen. Benämningarna P+ och P- står för där strömmen tas ut (dvs röd och svart sladd på batteriet). B-, B1,B2,B3,B4 och B+ står för de olika cellerna som är seriekopplade i batteriet. Dessutom verkar de flesta skyddskretsar vara uppmärkta på samma sätt (inks de gamla som satt där). Börja med B- från minussidan på det batteri som kommer först, B1 blir sedan nästa batteris minussida som seriekopplats med det första batteriet osv. B+ är således det sista batteriets plus pol.
Den observante Husqvarnaägaren påpekar nu att batteripacken som sitter däri består av tio batterier – inte fem. Och det beror ju bara på att batterierna sitter två och två parallellt för att få ökad kapacitet.
Efter att ha lött fast den nya skyddskretsen så fungerade batteriet igen. MEN vid inkoppling i klipparen “Pelle” så fungerade den bara i 5 min innan den helt stannade (utan att gå mot laddstation). När jag klickade mig in i menyerna så stod där “tillfälligt batterifel” och jag ställde klipparen i laddaren för att få batteriet full-laddat. Men detta fel vägrade försvinna. Efter laddning så körde den ett tag och stannade sedan med samma fel.
Så tillbaks till ritbordet, grubblandet och såklart lite googlande. Felet och lösningen är enkel – när man väl förstått vad felet är. Skyddskretsen som vi nu bytt har ju en uppgift att skydda cellerna vid urladdning – och det gör att när en cell når under en viss spänning, så stänger kretsen av och levererar ingen ström längre. Och då sjunker spänningen drastiskt och klipparen stannar. Tyvärr löses inte detta problem automatiskt när man sätter den i laddaren. Man hade ju velat att vid laddning så skulle alla celler laddas individuellt tills dom är full-laddade, men så görs inte.
*Nu gissar jag*: När laddaren laddar så laddas det som ett stort batteri, dvs kretsen laddas med ca 20 V och så länge batteriet tar emot ström så pågår laddningen. MEN när någon cell blir full-laddad så slutar laddningen då den cellen är full. Spänningen stiger då och skyddskretsen eller Husqvarna stänger av laddningen. Dvs den cell som egentligen är nästan helt urladdad får bara en liten lite dos ström och kommer aldrig bli uppladdad på riktigt. Så när klipparen kör iväg igen och tror att batteriet är fullt så kommer den kort efter känna att en cell får för lång spänning och stänga ner. *färdig gissat*
Det är dock enkelt åtgärdat – vi får ladda upp den eller de celler som är dåliga manuellt.
Vill man gå den jobbiga vägen så köper man en laddare för 18650 celler, tar bort de underladdade batterierna och laddar, sedan monterar man tillbaks dom när dom är laddade. Men eftersom batterierna är ihopkopplade med en lätt svetsning och det är svårt att löda fast dom på nytt är detta inget för mig.
Ta istället fram en valfri laddare som ger en utspänning på minst 4.2V och max 6V? – allt från 0.5A-3A bör gå bra. Jag tog en gammal mobilladdare som jag inte behövde längre. Klipp sedan av kontakten du brukar stoppa i mobilen och skala av kablarna. Fäst sedan den positiva sladden (i mitt fal röd med utspänning 5V) på den positiva delen av den dåliga battericellen, och såklart den negativa (i mitt fall svart 0V) på minus-sidan av battericellen. Låt det sedan laddas TILLS den cellen får samma spänning som dom andra cellerna! DET ÄR ALLTSÅ VIKTIGT att alla celler har ungefär SAMMA laddning. Sedan fungerar det fint
Lycka till, hoppas detta hjälper och sparar några timmar. 🙂 Nu klipper ivaf min Husqvarna igen.
Hej, tack för intressant läsning om skyddskretsen i dessa batterier.
Jag har själv inte behövt byta batteri i Automower ännu men skulle absolut undvika att ladda LiPo-batteri med något som inte är avsett för just detta. Om spänningen eller strömmen blir för hög (några tiondels volt över 4.2V, laddström över någon ampere) kommer batteriet bli förstört och sannolikt att explodera och utveckla kraftig svårsläckt brand med giftig rök.
Om man nu vill ladda själv utan skyddskretsen finns bra laddare som används till RC-hobby för ett par hundralappar, komplettera med en balanskabel som löds till varje cell så får du koll på att cellerna är balanserade vilket ger längre driftstid och kanske kortare laddningstid beroende på hur basstationen fungerar. Om du laddar inomhus så använd en brandsäker skyddspåse och lämna aldrig en pågående laddning oövervakad!!
Dessutom bör man ladda till en “storage-nivå” (3.8V) när ett LiPo inte ska användas på ett tag för att behålla kapaciteten. Vad jag vet är detta inte en funktion på Automower så vill man öka livslängden på sina batterier borde detta vara en vettig uppdatering.
Det finns massor av information om LiPo-laddning på nätet. Alla är överens om att det är farliga saker att hålla på med så läs på och var löjligt försiktig!
Ursäkta föreläsningen men det kan gå illa på riktigt om man laddar LiPo på fel sätt.
Tack för tipset! Vid mätning hade jag en cell som var under 3 volt. Det funka bra att ladda cellerna var för sig i packen tills de alla var över 3,4 volt. Efter det koppla jag in det i klipparen och satte den på laddning i stationen. Nu laddar den som den skall igen verkar det som.
Behövde bara ”väckas till liv”…
Hej,
Min klippare har på något vis lyckats ladda ned batterierna så skyddskretsarna sagt ifrån. Klipparen hade stannat 5 cm från laddporten, och sen gått från fullt batteri till låg. Får ut 6,7 V om jag mäter på utgående kablage. Varje cell visade dock 3,35V. Laddat upp varje enskild cell till 3,7 V, men fortfarande bara strax över 7 V på utgående kablar. Har kretsen en permanent fail flagga? Går det att återställa kretsen? Är en 330X, så dubbla batterier och båda samma fel. Verkar ju knasigt att båda skulle drabbas av skador på skyddskretsen?