Byta batteri

Ok, så min kära Huquarna Automower 330x (som efter en mjukvaruupdatering döptes om till 440x) blev i våras trött och vägrade lämna laddstationen oavsett hur länge den stått där. Inga felmeddelanden gavs men när jag kikade in i den dolda servicemenyn (som man kommer till genom att trycka 2-3 sekunder på siffran “0”) så såg jag att ena batteriet visade lågt.

Då jag gillar att göra saker själv, så öppnade jag upp klipparen och tog ut de två batterierna. Det är trivialt att öppna klipparen när man vet hur skalet sitter fast. Men kika på följande korta klipp om du behöver hjälp.

I min klippare så sitter det två st 18V 3,2A batteri vilka enligt Beps i Lund kostar ca 1500 per styck att köpa. Efter lite googlande så finner man snabbt att det finns många ersättningsbatterier som har både större kapacitet samt är billigare. Hos Batteriexperten tex hittar man det batteri jag köpte (18V 5,2Ah med samma anslutning som Husquarnas batteri men som kostar 799.

Nå jag beställde 2 batterier (även om bara det ena var sönder), kopplade in dom och började sedan att svära. Det visar sig nämligen att Husqvarna känner av att batteriet har en högre kapacitet och därför bara vägrar att starta. “Battery Error” får man som felmeddelande. Efter lite mer googlande så kan jag då hitta att detta ersättningsbatteri endast passar modeller tillverkade 2015 eller senare. Om detta bara är något Husqvarna gör för att få sälja sina originalbatterier eller om det finns någon rimlig teknisk anledning till det vet jag inte – men det går i varje fall att komma förbi.

Vidare sökningar på nätet resulterade endast i att jag hittade en del andra som stött på samma fel men utan lösning. Men skam den som ger sig. På dessa litium batterier sitter det ju som man ser 4 anslutningar, vilket fick mig att undra över vad de olika ledningarna gör. Svart och Röd är ju såklart + och -, de andra två visar sig vara en temperatursignal och BSI (Battery Strength Indicator), dvs en signal för hur stort batteriet är. Jag mätte då och såg att på orginalbatteriet så är det 12 kOhm mellan BSI och den Svarta kabeln medans på mitt nyköpta batteri var det bara 8 kOhm. Så den enkla lösningen blev att klippa av BSI signalen, löda dit ett 4 kOhms motstånd och sedan fungerar klipparen finfint igen.

Jag hade en misstanke om att med min batterimodifikation så kanske klipparen bara laddar batteriet till 3,2Ah och de resterande blir outnyttjade, men så visar det sig inte var. Med de två nya batterierna i klipparen så klipper den oavbrutet i 3-4h numera. Hurra!

Jag märkte också att klipparen fungerade utmärkt med bara ett batteri inkopplat, så vill man spara in lite mer pengar så räcker det att köpa ett sådant batteri.

Varning: Klipparen har nu gått i 2 månader med de nya batterierna och verkar fungera helt utomordentligt bra. Men jag har ingen aning om dessa två större batterier på något vis skulle kunna påverka klipparen negativt. Kanske laddning av batterier på totalt 10,4 Ah kräver mer av elektroniken och hela klipparen brinner upp imorgon. Detta är inget som jag tar något ansvar för om du väljer att också byta batteri själv med hjälp av tipsen ovan. Jag ser det dock som rätt osannolikt då klipparen nu fungerat fint med många laddningar av de nya batterierna.

Summering:

  • Det går att byta batteri själv på din Husqvarna Automower 330X och 440X
  • Beställ valfritt ersättningsbatteri som har samma anslutning.
  • Klipp av BSI signalen och sätt dit ett extra motstånd så att resistansen blir minst 12kOhm.
  • Det går att köra klipparen med bara ett batteri (ivaf om den blivit uppgraderad till 440X vilket man ser på displayen när klipparen startas)
  • Man kan också pröva att laga sitt batteri, se mitt nya inlägg här: http://tna.se/uncategorized/laga-batteriet-istallet/

46 reaktioner till “Byta batteri”

  1. Hej
    Ett stort tack för detta tips. Precis samma sak hände mig. Klipparen (Automower 430X) visade bara batterifel. Jag lödde dit ett motstånd och allt fungerade.
    Än en gång ett stort tack för detta tips.
    /Ove

    1. Jag vill minnas att det är den som är rakt över den röda kabeln – ja inte den svarta då. Men det var för länge sedan jag gjorde detta, och såg först kommentarerna nu. 🙂

  2. Bra lösning.
    Jag skulle vilja få i 2st batterier i min 430x från 2018.
    Sitter bara 1 i den. Men är är platts för, 2st. Det säjs att detta inte går att lösa utan att byta kretskort och laddare som måste paras ihop av en återförsäljare.

  3. Hej.
    Liten fråga.
    Vad för motstånd satte du dit?
    Var köpte du det?
    Har samma problem som dig men du verkar mer elkunnig än mig.
    MVH
    Ulf

  4. Tack för denna underbara guide!
    Lödde på ett 4Kohm motstånd och nu går klipparen som aldrig förr, laddar fortare och klipper 3-4 timmar! BSI kabeln är den gula som sitter diagonalt från den svarta, kontrollmät innan du klipper för att vara säker, var 8Kohm på mina jag köpte från Batteriexperten.se.

    1. Kul!

      Jag ska uppdatera inlägget med BSI=gul nu när du bekräftat det.

      Samt kommer det snart en ny update gällande hur det gått efter ett år. Verkar som mina kinabatterier lagt av under vintervilan. Ivaf klipper min klippare nu bara typ 10 min innan den går och laddar. Återkommer!

  5. Tack för ett superbra inlägg!
    En fundering dock..
    Kan man byta bara ett batteri, och ha olika kapacitet på dom och det ändå laddar båda fullt?
    Sitter ju 3200mAh i och det att köpa är på 5400mAh så frågan blir väl eg. när klipparen känner den är fulladdad

    Mvh Stefan

  6. Hej igen!

    Funkade att köra igång trots 2 olika batteristorlekar (efter att lött dit 4kOhm)
    Dock säger den fortfarande laddsystemproblem, men går att köra ut på start
    I “nollmenyn” står det att det är 3200mAh på båda batterierna trots olika
    Funkar det att köra så här eller kommer ett batteri slita ut det andra eller nåt?

    1. Det är högst oklart, men parallellkopplade batterier kompenserar varandra så det _bör_ fungera.

  7. Efter batteribyte på min 330x från två 3,2 Ah till två 5,2 Ah kom ingen varning men när jag satte den i laddaren sa den Laddsystemproblem. Jag lät den stå kvar och den laddade men det tog tid. Efter 12 timmar dog laddaren. Klipparen verkar fortfarande ok men laddstationen är död = ingen slingriga = ingen klippning. Jag googlade och hittade då ditt inlägg. Ingen motstånd på batterierna.

    1. Det är inget jag märkt, dock har jag några år tidigare fått byta nätaggregat – då blixten slog ner i närheten och förstörde det. Kolla även så du inte klippt av strömsladden till laddaren, 😀 det har hänt mig.

  8. Hej,

    Tack för din bloggpost!

    Extra motstånd behövdes även på min 330x modellår 2015. Gissar att det ändrades först när 440 kom. Hade inget mindre motstånd än att jag landade på ~15.5Kohm, men det verkar fungera. Dock har jag ingen aning om huruvida den laddar upp till kapacitet eller ej, men den verkar köra ungefär 1:45 med endast ett av dessa batterier. Tråkigt att höra att de kanske inte håller så bra, ser fram emot nästa inlägg.

    1. Det kan ju vara att jag fått måndagsexemplar, eller att något hänt i vinterförvaringen. Men nu är de lagade och klipparen går som den ska – se min nya post för mer information om det.

  9. Husqvarna Automower 330X från 2013 (uppgraderad till 430X)
    Köpte nya batterier i år — men de laddas inte som de ska.
    köpte samma batterier som för tre år sedan och de har fungerat utan problem. https://www.batterinet.se/shop/husqvarna-automower-320–4960p.html (samma utseende som bilden i inlägget från admin)

    Batterierna har rätt resistans, 12 kohm, mellan nollan och BSI

    De laddas endast till 17,2 Volt och på displayen i den dolda menyn (tryck 0 tre sekunder) står det att de har kapaciteten 2 600 mAh fast de har det dubbla, 5 200 mAh och att de är laddade 2651 gånger.

    Kan det hjälpa att nollställa batterihistoriken? Hur görs det?

    1. Hej!
      Laddas ett batteri till full kapacitet eller bara till samma som original?
      Husqvarna 320 (420 efter uppdatering)
      Bytt från org 3,2ah till 6,8ah.
      Laddar och funkar som den skall, men i nollmenyn verkar den bara ladda till originalampere.
      Skulle det hjälpa att återställa, och isf hur?

      Mvh Richard

      1. Min gissning är att det laddas fullt ändå. Jag tror att det som avgör när batteriet är full-laddat är när den totala batterispänningen når ca 20.1V i batteriet. Och det görs inte förräns batteriet närmar sig fullt. Jag kan dock ha fel, men upplever att min klippare klippt betydligt längre än med de gamla batterierna.

    2. Se mitt nya inlägg, ska jag gissa så har de nya batterierna någon cell som är kass eller signifikant sämre laddad än de andra cellerna. Återkom gärna om du mäter på batteriet. *nyfiken*

  10. Samme problem her. I menyen på min 330x står det at kapasiteten er 2600mAh. Batteriene er 5200mAh. Etter noen ladinger, dukker det opp feilmelding på lading…service Center har ikke mulighet til å endre denne innstillingen. Fint om noen har opplysninger om hvordan dette kan fikses.

  11. Har samma problem, står laddfel. Laddar aldrig fullt. Och efter massa försök med huskurer så står det nu slingfel och vägrar klippa. Ingen som löst laddproblemet?

  12. Stort tack för det här tipset!

    Det fungerade bra för mig med. Däremot har jag fått ett annat felmeddelande 3 gånger efter batteribytet. ”Laddsystemproblem”. Är det någon annan som råkat ut för samma sak? Jag har gjort rent laddblecken så det bör vara bra kontakt. Visst skulle det kunna vara ett helt orelaterat fel men det är lite misstänkt att det sammanfaller med batteribytet.

    1. Samma för mig sedan batteribytet, så har nog inget med kontaktytor att göra..
      Laddsystemproblem kommer ibland när den står i laddning, samt i “nollmenyn” står det bara original kapaciteten dvs 2600mAH
      Däremot verkar drifttiden vara väldigt bra då jag kört över 3h med den

      Upprepar frågan: Kan man nollställa eller ändra batterikapaciteten i systemmenyn?

      Mvh

      1. Hej.

        Har med bytt till pirat (samma från batterinet som i länk ovan) på min gamla 320.
        Kollade laddnivån igår efter första laddningen och då kom den upp i ca 3500mAh. Idag efter ytterligare 4-5 laddningar (går dygnet runt) ser jag att den kommer upp i knappa 2600mAh. Precis som andra visar och kapaciteten just 2600mAh.
        Jag märker också att drifttiden gått ner sen igår. Den gick nästan 1,5h igår med den kapaciteten batteriet levererades med men idag är det ca 1h som gäller. I mitt fall verkar det i a f som laddstationen ”klassat” om det nya till 2600mAh, både på ”pappret och i verkligheten”?
        Så jag undrar med om det går att ställa om/ändra på nåt vis?
        Sen är det ju intressant att den just halverar kapaciteten till 2600mAh? Kan det bero på att pga överkapacitet i det nya batteriet gentemot original, tror den att det ska sitta 2st batterier?
        Jag har inte mätt mitt batteri gällande motstånd.

        1. Hej! Jag vet inte riktigt hur den känner av laddnivån – det kan ju vara som så att den mäter hur mycket ström som matas in i batteriet och när batteriet är fullt så är det detta som visas. Det förklarar ju dock inte riktigt varför den visade 3500mAh första gången. Men kolla gärna på min nya guide och mät de olika battericellerna. Möjligen är cellerna i batteriet du köpt laddade olika mycket och du får inte ut full laddning. Kolla min nya post jag just gjort – men det är långsökt att det skulle hjälpa dig.

          1. Nu har klipparen gått en vecka ca utan problem, klipptid runt 80-90 minuter. Min igår stod den stilla 10cm från laddstationen. Tryckte i den och såg att batteriet hade knappa 50mAh kvar enligt displayen men spänningen låg på 20,4V. Den ville skicka ut maskinen igen i tron om att den var full-laddad. Vågar inte ladda mer då jag är rädd att laddstationen ska paja och orkar inte krabba med att ladda cellerna individuellt, uppenbarligen är där ju nåt fel. Batteriet är nu reklamerat och ska få ett nytt. Nu kör den på originalbatteriet igen, runt 40minuter istället. Ändå helt OK med nästan 9000 timmar på mätaren😀

          2. Ja dom gamla orginalbatterierna har ju hållat rätt bra för mig med.
            Meddela gärna hur det går med den nya batterierna efter reklamationen.

      2. Hej!
        Jag har inte hittat något sätt att nollställa eller ändra batterikapaciteten. Jag _tror_ dock att batteriet laddas till max ändå.

        1. Fått nytt batteri som suttit i en dryg vecka nu. Kanonsupport från Batterinet.se ska tilläggas.
          Vid byte satte jag den direkt i laddaren denna gång istället för att köra igång den med kapaciteten som fanns i batteriet. Började ladda på ca 2000mAh nånting och fortsatte uppåt. Hade koll och vid 4500mAh ca hände nåt och laddaren visade helt plötsligt ca 2500mAh istället. Vid 2600 och 20,4V var den färdigladdad och lämnade boet. Sen dess har den gått som den ska (peppar-peppar). Dock har klipparen parkerat sig själv två gånger sen jag bytte batteri första gången. Fullt möjligt att det inte har med bytet att göra men ändå anmärkningsvärt då den aldrig gjort så tidigare.

  13. Fungerade perfekt! 5min jobb och stor glädje när maskinen åter var ute och gjorde fint! Tack för bra tips – en tanke till kommande tips är att man kan lägga en bild på sitt DIY så att det inte råder någon tveksamhet om hur man ska installera. Vänligen Kjell

  14. Husqvarna 450X har två batterier från fabrik på 18V 5200mAh vardera. BSI-resistansen på batterierna till 450X är 20kOhm. Batterierna jag köpte med samma kapacitet och som sades vara kompatibla, hade bara 12kohm mellan svarta och den gula anslutningen (diagonalt vs den svarta).
    Lödde dit ett extra motstånd på ytterligare 8kOhm på båda batterierna, dvs totalt 20kOhm och nu verkar klipparen nöjd!

  15. Hej, för en som inte känner sig så bekväm med att löda, kan man koppla på motståndet med en kopplingsklämma istället? Eller är det bara löda som gäller?

    1. Tjenare Magnus!

      Det går helt säkert att köra med kopplingsklämmor. Det går inte några större mängder ström genom den sladden vi pratar om. Du kan säkert tvinna kabeln och motståndet och sätta eltejp på också i nödfall. 🙂

  16. Hej,

    Jag och svärfar bytte batteri på hans klippare idag och först stod det att det var laddningsfel. Efter ngn timme så rullade den ut, men nu är problemet att den inte klipper.
    Har vi möjligen missat att sätta i någon kontakt ordentligt, eller vad är din/er gissning?
    Tacksam för all hjälp jag kan få.
    Med vänlig hälsning, Daniel

    1. Tjenare Daniel!

      Om roboten går igång och börjar köra så verkar det ju som om det är något kontakt fel eller liknande. Du kan dock enkelt testa detta genom att trycka en gång på Meny knappen och därefter hålla inne knapp 7 och 9 samtidigt i ca 3-5 sekunder. Då dyker en ny service meny upp, och däri kan du hitta att man kan slå på klippmotorn. Startar den inte då, så är ju något galet och då får du ta isär klipparen igen och kolla kablarna.

  17. Hej
    Jag har köpt en begagnad, fast aldrig använd, Husqvarna 265 ACX. Det blev nya batterier inköpta för de gamla tog inte laddning. Köpte batterierna på Batteriexperten och fick en lokal verkstad att montera dessa. Klipparen startar, backar ut och slår igång klippdelen, därefter slår den av. Låg batterispänning är orsaken. Batterierna är dock fulladdade. Kan det vara resistensfel även här?

    1. Hej Anders!

      Nej det är inte resistansen som är fel. När det inträffar startar inte klipparen alls. Detta fel beror högst sannolikt på att du fått gamla batterier från batteriexperten, eller ivaf ett kanske är gammalt/defekt. Jag hade precis samma problem innan jag lagade mina batterier – se det inlägget om du vill fixa själv. Jag är rätt säker på att det enda du behöver göra är att ladda upp en eller två battericeller till samma laddning som dom övriga.
      Du kan pröva om klipparen går att köra med bara ett batteri – för att avgöra om det bara är det ena som är kasst. Jag gissar att efter att klipparen stannat, så kan du gå in i “0” menyn och se batterispänningen och troligen se att det ena har en låg laddning (trots att du precis laddat).
      vänligen
      Thomas

      1. Hej
        Tack för svar, har en fundering till bara efter att ha googlat runt och försökt förstå om är något annat kan vara fel. Jag beställde som sagt batterierna på Batteriexperten. Valde i deras sortiment ett batteri som skall passa 265 ACX, 18V 3000 mAh. Nu när jag kör lite efterforskning verkar det som om klipparen ska ha ett batteri på 22,2V. Är det så enkelt att batteriexperten har rekommenderat fel batteri till min klippare…
        Anders

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *